Give

Var på sjukhuset idag för att ge blod. En procedur som kanske låter läskig, men som faktiskt är ganska trevlig och väldigt värd att tänka över. De som jobbar på blodcentralen i Jönköping är otroligt trevliga och väldigt duktiga på det de gör. Fastän nålen är stor så känns det knappt när de sticker in den. De är glada och skojfriska och man får både fika och en present när man är klar. Själv samlar jag på glas.
Tyvärr fick jag veta idag att jag förmodligen inte kommer kunna ge blod hur länge som helst för att mina vener är så små. Det är precis så att nålen får plats och det kommer bildas ärrvävnad. Jättetråkigt för jag tycker det är en sådan otroligt bra grej att göra. Så jag tänkte att jag kanske kunde uppmuntra andra till att bli blodgivare.
Börja med att kolla in http://geblod.nu/bli-blodgivare/?c=7 Alla kan tyvärr inte bli blodgivare. Antingen på grund av sjukdomar eller liknande, men också för att värden och vikter kan vara för dåliga. Eller så kan man ha tiny ass vener, som jag!
Man bokar i alla fall en tid. Får åka dit och prata lite, kolla upp blodtryck och lämna lite prover. Sedan får man svar och förhoppningsvis får man börja ge blod. Hur enkelt som helst, och även om man inte kan bli blodgivare har man åtminstone försökt.

En annan grej man bör tänka över att bli organ-donator. Det blir man enkelt och smidigt här!

Kommentarer
Postat av: Sara

Tar mitt ansvar som Noll Negativ och trycker genast på länken :)

2012-03-14 @ 22:33:28
Postat av: Kristin

Så bra! Vill gärna men har blivit så fasligt spruträdd på gamla dar, det där med resevaccin var inte min grej :( och tolkien är den bästa för kvalitetstid, finns inget bättre för en lite stressad själ :)

2012-03-14 @ 22:48:58
Postat av: Thilda

Sa jaaakla ratt Malin! jag far inte heller ge nu for jag har vart i tropiska lander typ...sa alla andra som laser detta borde anmala sig!

2012-03-16 @ 10:03:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0